På hal is…

image

Jag var klarvaken i samma stund som klockan ringde. For upp och hoppade i mamelucker, underställ och skidsockarna. Åt frukost med en pirrig känsla i kroppen. Tänkte på allt jag lärt mig från André Pops skidskola på nätet. Kanade runt i köket på mina sockor, tränade diagonalåkning, stakning med frånskjut och saxning. Tittade mig belåtet i spegeln när jag fått på hela min utstyrsel. Äntligen skulle jag få prova åka längdskidor. Ida granskade mig och konstaterade ”Idag kan du släppa mig utanför skolan. Jag går gärna in själv…”

image

”Framför de konstgjorda skidspåren ligger ett litet gym med stora, fina panoramafönster. De som står där inne och tränar har en fantastisk vy över alla skidåkare. Just denna dag var spåren nästan tomma. Solen sken och det såg ganska isigt ut. Den som råkade kasta en blick ut över spåren skulle få en syn för gudarna.. Där nere i början av det som skulle föreställa spår stod en lite människa med nya skidkläder och inspekterar sina skidor. Länge och väl stod hon där och det såg nästan ut som att hon funderade på hur hon skulle få fast sin pjäxor i skidorna… Tillslut klickade de i och hon gav sig iväg på stapplande ben. Efter 10 meter fick hon ett felskär och drattade på rumpan. Snabbt som ögat reste hon sig upp. Ja, hon nästa flög upp och tittade förläget mot fönsterna på gymmet.
Rakt i ryggen och med stela ben fotsatte hon mot den pyttelilla backen. Den som alla med enkelhet springer uppför med några få steg. Här sker vurpa nummer två.. Men gud, hon har ju ingen fästavalla alls, tänker kanske någon inne i gymmet som råkat kasta en blick över spåren. Helt rätt tänkt! Den lilla människan hade letat frenetiskt i påsen med alla längdverktyg. Vax, blåvalla, slipblock och en massa annat, men ingen fästvalla. Hon tittar stressat mot spåren och insåg att det skulle bli några långa kilometer.. En man GÅR förbi henne. Han ler uppmuntrande mot henne och säger något i stil med att idag är det halt.
10 varv stretar hon runt den 500 meter långa banan. Sen slänger hon skidorna i sin lilla bil och kör där ifrån utan att kasta en blick bakåt mot de stora fönsterna..”

image

André Pops kan behålla alla sina tips om rätt tyngdpunkt och teknik för sig själv. Det enda som gäller är att kana fram med stela ben och tungan rätt i mun. Herregud, vilken träningsvärk jag har i dag. Och Carolina, jag saknade verkligen ditt sällskap och dina uppmuntrande tips!

One thought on “På hal is…

  1. 💛💛💛😂😂😂😂Se det som ett STORT framsteg….i år fick du ju på skidorna själv!!👍😃💛💛💛 Jag tycker att du är grym! Kram😘

Kommentera

