Snart är det jul…

image

Julen närmar sig med rasande fart. Lite för många julklappar är inköpta, regnet öser ner utanför fönstret, Ernst ångar på i TV-rutan med papperspyssel och matkok av alla de slag, vi värmer glögg som är så söt att jag ryser, kort sagt allt är precis som vanligt.
Nästan iallafall… Förra året skrev jag ett inlägg om att skänka en gåva till någon behövande borde vara årets julklapp. Och det är med värme som jag ser att det nästan slagit in. Överallt kan man skänka gåvor till krigsdrabbade och behövande barn och vuxna. Underbart!!!
I år skall jag och Ida lämna över en julklapp till en man som alltid sitter utanför konsum. Från tidig morgon till sen kväll måndag till lördag i ur och skur. Han säger inte så mycket och är aldrig påstridig. Jag är på konsum varje dag men ger aldrig något. Jo, någongång har vi köpt en risifrutti och några klementiner som vi gett. Anledningen är att jag aldrig har kontanter på mig. Men jag, liksom många andra, säger alltid hej. Nu skiner han upp och höjer handen när jag går förbi. Varje gång känner jag ett stygn av dåligt samvete och sorg. Jag har också hör alla historier om organiserade ligor och brottslighet och vet inte vad jag skall tro. Men jag vet iallafall att jag aldrig skulle vilja byta med honom. Jag har ett hem med värme och mat, jag har ett jobb att gå till och garderoben fylld av julklappar. Jag slipper alla förnedrade blickar och kommentarer, mobiltelefoner som filmar misären för att förlöjliga på youtube. Jag har möjlighet till val i mitt liv. Och jag väljer att tro på att även en lite gåva kan ge glädje. Naivt, kanske… men jag gör något som känns bra iallafall.

God Jul till er alla!

One thought on “Snart är det jul…

Kommentera

