Sommarlov

image

Med alla tre skolavslutningarna avklarade så har sommaren börjat på riktigt. Det är känslosamt det här med skolavslutningar och den blomstertid nu kommer.. Det får en att minnas sina egna idylliska avslutningar. Solen som alltid sken när man stolt promenerade till kyrkan i sin nya klänning eller kjol. Jag och min syster hade nästan alltid likadana klänningar eller i allafall matchande. Vår mamma hade tillbringat veckorna innan med att sy våra Madickenklänningar. Egentligen kommer jag inte ihåg så mycket av mina avslutningar, minnena kommer från fotoalbumet. Jag kommer mer ihåg känslan av avslutningarna. Och den känslan återkommer alltid när jag hör ”Den blomstertid nu kommer..”

I år var det Idas första skolavslutning. En stor och viktig dag. Förskoleklassen hade övat in en sång som de sjöng i kyrkan samtidigt som de tecknade den på teckenspråk. Urgulliga var de!! ❤ ❤ ❤  För Antons del så var det mellanstadiets sista skolavslutning. Skolan har som tradition att alla sexor får gå fram och ta emot en ros och ett lycka till från lärarna och rektorn. Allt ackompanjerat till fin musik. Det är en fin och högtidlig tradition.

Oskar slutade nian och det känns helt underbart. Tänk vilken jätteprestation att klara grundskolan med godkänt i alla ämnen och t.o.m läst upp betygen i en del ämnen trots så långa tider på sjukhus. Jag är så lycklig över att få uppleva detta!! De hade en ståtlig avslutningsmiddag på skolan med kostym och fina klänningar. Oj, vad vuxna alla plötsligt känns och snygga!!!

Till hösten vänta nya utmaningar för 2 av 3 av barnen iform av nya stadier, klasser och lärare. Men först ett härligt sommarlov. Och det kan knappt börja bättre. Oskar har varit på hjärtundersökning och på återbesök hos ortopeden i Lund. Allt såg bara bra ut. Inga planerade sjukbesök på länge :-).

Oj, vilket ”överpositivt” inlägg detta blev. Men just så härligt känns det just nu och då gäller det ju att passa på att njuta!!

Trevlig midsommar!!

5 thoughts on “Sommarlov

  1. Inte alls överpositivt tycker jag, det är uppfriskande och härligt att läsa ett sånt här inlägg!! Jag visste inte att din äldste son var sjuk (har inte hängt här så länge) men blir glad av att läsa att allt verkar vara på bättringsvägen? Och det där med avslutningen… vi var på vår första för EmmaLi för några veckor sedan. Det var väldigt stort på många vis. Och vackert. Jag hade tårar i ögonen flera gånger!

    Kramar från västkusten!

Kommentera

