Alla barns lika värde… ?

image

Käre son, jag vet att jag har talat med dig och dina syskon om att respektera andra människor och att alla har lika värde. Det spelar ingen roll var du kommer ifrån, hur du ser ut eller hur mycket du tjänar. Det är insidan som räknas. Jag har påpekat hur viktigt det är att hjälpa andra människor och att jobba för ett rättvist samhälle. Men jag ser i dina ögon hur du börjat tvivla på rättvisan och alla människors lika värde framförallt ditt eget. Det som jag så länge försökt pränta in i dig har gått förlorat..

Du kommer hem från skolan och berättar om klasskamrater som fått ersättning från försäkringbolag för ärr på kroppen efter operationer eller nyupptäckt diabetes. De har sagt till dig att du kommer få massor för allt som du de sista åren gått igenom. Du börjar se något positivt i allt som hänt. ”För visst har vi försäkringar, mamma?”. Ja, visst har vi försäkringar! Alla möjliga och vi betalar massor för dem varje månad.. Men tyvärr min fina underbara son, en utslagen tand eller ett brutet ben är mycket mer värt än din kamp för överlevnad. Dina 100 stygn på kroppen, dina 100 dagar inskriven på sjukhus, dagar på IVA i respirator och kylbehandling med massor av tunga droger i kroppen, dagar med abstines efter alla tunga droger och all smärta, oro och ångest, reoperationer och komplikationer som vittnar om din kamp är i försäkringsbolagens värld inte värt ett öre…

Jag vet att det är svårt att förstå min son, ”Du är för värdefull för att de skall ha råd!” försöker jag. ”Och det handlar bara om pengar. Det är ju inte det som är det viktigaste i livet..”, ”Nä mamma, det är att värdesätta människor lika, eller hur?” säger du med förakt i rösten och vänder dig om och går. Jag står kvar med en klump i halsen och känner att jag aldrig mer kommer tjata om ett rättvist samhälle och alla människors lika värde.

4 thoughts on “Alla barns lika värde… ?

  1. 💖💖💖Mina tårar faller…och jag vet inte vad jag ska skriva…men låta bli att skriva tänker jag inte göra… 💖💖💖Ni föräldrar och familjer som ideligen får kämpa för era sjuka barns rättigheter och lika värde är MINA hjältar. Ni barn och ungdomar som ideligen får kämpa för att få en möjlighet att leva, ER kämpar jag för varje dag på jobbet och i min vardag. ALLA har rätt att bli behandlade med respekt och lika värde!!!!💖💖💖Kram💖💖💖

Kommentera

