Godisuppehåll..

image

I fredagskväll så hämtade jag lilltjejen på skoldisco. Det var disco nummer två för henne. Inför förra discot hade hon funderingar på om hon skulle ta med en hatt eller en påse att samla allt godis i från det utlovade godisregnet. Vi kom överens om att det skulle räcka med den lilla väskan som hon ändå skulle ha med sig. Jag försökte förklara för henne att godisregn inte innbär att himlen öppnar sig och att det fullkomligt regnar ner massor av godis.

Jag minns själv besvikelsen från mitt första godisregn på Halmstad Travet. En kille stod och slängde ut kolor, den som var snabbast fick och de andra fick vara utan. Vad det detta som var godisregn? Jag fick i panik roffat till mig en kola. Var den god?? Nja, på den tiden gillade jag inte ens kolor.. Jag försökte på ett snällt sätt förklara detta för Ida, men hon lyssnade inte. Hennes tankar var bara på discot och allt godis som hon skulle få.. Det var en besviken liten tjej som jag hämtade från discot. Väskan var helt tom på godis.. Denna gången visste hon bättre och la sina pengar på godis från kiosken istället för på dricka. Godisregn kunde de andra ägna sig åt. ”Men dansar ni inte på discot?” ”Dansar?? Vi leker tagen!!”. Det var underbara tider det 😀 .

När vi gick hem fick Ida ont i magen av allt godiset som hon ätit. Jag berättade att killarna haft godisuppehåll i ett år när det var yngre och att de då fick 1000 kronor.. Det tyckte den lilla tjejen bredvid mig lät toppen. På söndag skulle hon minsann börja!! Micke bestämde sig för att också hoppa på tåget. Inget godis på ett helt år.. Jag funderade ett litet tag på om jag skulle slut men kom fram till att jag inte behöver fler utmaningar för tillfället. Min kropp behöver godis,,, min hjärna skriker efter det… framför allt när jag är trött efter för lite sömn..

För min del så innebär deras godisuppehåll att jag också kommer att äta mindre sötsaker. Kommer ju knappast sitta och kränga lördagsgodis själv i soffan. Eller??

Kommentera

