Totalhaveri

image

Äntligen kändes det skönt att springa. Efter nästan ett års kämpande så började jag få utdelning. Kroppen kändes stark, tiderna blev bättre (om än inget att skryta med..). Jag började längta ut till slingan. Jag tyckte om att springa när jag var glad, sprang av mig när jag var stressad och för att bli på bra humör när jag var irriterad. Jag berättade för mina härliga kollegor att äntligen så har det hänt! Vi pratade om löpteknik och fotnedsättningar, hur man skall hålla sina armar osv.

Med gott självförtroende gav jag mig ut på min vanliga 6 km´s runda. Men något var annorlunda och fel.. Jag började fundera på hur jag sätter ner mina fötter, hur jag lutar mig, vad jag gör av mina händer. Allt kändes fel och klumpigt. Flytet var borta och jag kände mig som en Heffa Klump som dunsade fram. Tiderna var sämre och jag blev jättetrött. Efter 4 km fick jag nästan andnöd och var tvungen att GÅ.. Jag var så besviken på mig själv och min hjärna.

När jag kom hem så lusläste jag iform för att få inspiration. De rekommenderade starkt intervallöpning och en app som heter 30-20-10 run. Den innebär 5 minuters uppvärmningsjogging följt av 30 sekunder jogg, 20 sekunder snabb löpning och därefter 10 sekunder i spurtfart. Detta görs 3 gånger sedan är det 2 minuters vila. Hela serien upprepas 3 ggr sedan är det nerjogging i 5 minuter. Lätt som en plätt tänkte jag. Att spurta i 10 sekunder är ju ingenting inte heller 20 sekunders snabb löpning. Men så fel jag hade. Oj, oj, oj så jobbigt det var.

Efter dessa två urjobbiga löprundor så tog jag påskledigt från allt som är nyttigt.. Istället krängde jag massor av godis och slappade i trädgården. Ok, jag har jobbat lite och varit på fest och tapetserat. Men ur hälsosynvinkel så har den sista veckan varit ett totalhaveri…

image

Idag var påskgodiset slut, solen har gått i moln och jag laddar för nattjobb. Slut på onyttigheter. Jag snörade på mig joggingskorna och gav mig ut på en 5-6 km´s runda. Det var tungt och det känns som att jag backat flera månader i träningsformen. Men skam den som ger sig!!

2 thoughts on “Totalhaveri

Kommentera

