Ett tungt inlägg..

image

Solen glittrar i snön, istappar vackra som konstverk smälter sakta i vårsolen. En bäck porlar. Det är vackert i fjällen och vi njuter.

Samtidigt genomgår en annan familj det som är hjärtebarnsfamiljens värsta mardröm. Deras dotter finns inte längre på denna jord.. Jag har aldrig träffat denna tjej, bara sett henne i en dokumentärfilm för många år sedan. Men hennes mammas skrivna ord har funnits med sedan min allra första dag som hjärtebarns mamma. Hennes bok ligger sönderläst där hemma och hennes dikt har jag flitigt använt som tröst till andra som fått svårt sjuka barn.

Flickans pappa har jag träffat vid flera tillfällen. Han är en trygghet för många hjärtebarns familjer. Han har ett brinnande engagemang för våra barns rättigheter och har hjälpt till att förbättra livssituationen för många.

Det är orättvist att en tjej som redan fått kämpa så mycket i livet, men som vad jag förstått,  hade en stark livsgnista och många järn i elden, bara får snudda vid att bli vuxen.

Jag tänker på flickan som jag aldrig träffat, på hennes föräldrar och anhöriga, på pojkvännen och på den ofattbara smärta som de måste genomgå just nu. Önskar att jag kunde göra något för dem, ge något tillbaka för allt de gjort för oss, som de inte vet om. En tår trillar på min kind och allt det vackra runt omkring mig är så vackert att det gör ont.

2 thoughts on “Ett tungt inlägg..

Kommentera

