Mitt nya vrålåk!!

image

I onsdagskväll köpte jag och min syster cyklar. Vi hade laddat för att köpa nya fina lättcyklade tvåhjulingar. Mellan 6-8000 kr tänkte vi oss. Sedan hade vi lite olika önskemål. Annika ville ha en högre cykel med punkteringsfria däck. Jag kunde tänka mig bockstyre för att få den riktiga sportcyklistkänslan. Men båda ville vi ha cyklar som vi kunde använda till mer än träning och cykellopp. Vår käre far tog sin bil och släp och körde oss till ett ställe utanför Helsingborg som säljer massor av cyklar i alla möjliga modeller. Här skulle vi hitta precis vad vi tänkt oss!!

Väl på plats mötte ägaren upp. Vi förklarade stolt vårt ärende. ”Hur många lopp sa ni att ni skall cykla?”, ”Ett..”, ”Jaha, den långa Vätternrundan?”, ”Nja, inte riktigt..” Och så började han visa oss begagnade cyklar. ”Begagnade?? Nja, det var inte det som vi var ute efter..”, ”Men ni kan ju iallafall prova..!” Hmm, jag tyckte Annika kunde börja prova ut cykel så kunde ju hon få honom att förstå att vi verkligen ville köpa nya. Han visade den ena pärlan efter den andra… och Annika cyklade… Eftersom Annika är ganska lång så var de flesta cyklarna av herrmodell. Men försäljaren hävdade att många tjejer cyklar på herrcyklar nuförtiden. Tillslut så tog han fram en juvel, en diamant.. Det var nästan så att han inte ville sälja den.. Ja, ni hör vilken säljare han var.. Annika testade juvelen och blev väldigt nöjd med den. Nu var det min tur att provcykla.. Jag valde Annikas andra hands val, en svart cresent med 24 växlar. Oj, vad den var lättcyklad! Jag provade även några damcyklar med ingen var bättre än den svarta cresent.

Nu bad vi att få bli visade de nya cyklarna. Och det blev en snabb rundvandring. Inga juveler eller diamanter där inte. Alla cyklarna var bra.. Jag fick gärna provcykla någon om jag ville. Jaha, vilken av alla 1000 cyklar skulle jag välja. Jag pekade på en som verkade snygg och bra. Och den var helt ok att cykla på. Men försäljaren hade redan sålt in de andra cyklarna..

Så istället för en ny häftig racercykel….

image

Så blev det en begagnad herrcykel utan bockstyre, men med 24 växlar. Och jag köpte en snygg hjälm och en fin cykelväska som passade till. Efter mina första cykelturer så måste jag säga att jag är supernöjd! Det känns som att jag flyger fram. Det kan ju i och för sig bero på att jag är van att sitta på en träningcykel i källaren och förflyttar mig inte en centimeter hur hårt jag än cyklar…

Ur miljösynpunkt och ekonomisksynvikel så har vi ju gjort ett bra köp.. Men någonstans långt där inne i mitt hjärta så finns det en liten saknad av en ny fin racercykel med bockstyre..

2 thoughts on “Mitt nya vrålåk!!

  1. Jag har kvar bockstyret till min 21-växlade Crescent, även cykeln är kvar….Dock är det bara hög och lågväxeln som funkar och kedjan hoppar ibland, men du kan få låna den……för att upptäcka hur perfekt din nya cykel är UTAN bockstyre 😉 Du får ta din nya cykel hit på ett vätskestopp!!!💖

Kommentera

