En dag i forskningens tecken..

image

Strax efter jul damp det ner ett brev i brevlådan. Ida var uttagen till att medverka i en stor medicinskstudie. Barn från hela landet som är 6 1/2 år och födda i normal graviditetsvecka jämförs med barn födda i vecka 26 eller tidigare. I just denna studie är det hjärt- och lungfunktionen som skall undersökas.

”Inte en sekund i onödan som jag tillbringar på barnsjukhuset i Lund” tänkte jag först. Men när jag funderat ett tag så kändes det som ett bra tillfälle att få en mycket noggran undersökning av vår fina lilla tjej. Jag och Micke diskuterade igenom det och han tyckte också att det kunde vara bra. Bara han slapp åka ner. Ida själv bröt ihop när hon fick reda på det. Hon är inte särskilt förtjust i sjukhus. Har väl sett lite förmycket.. Jaha, då får vi väl se det som ett tillfälle även för terapi… Jag hör mig själv muta med att vi kan åka inom Väla på hemvägen. Mutor går alltid hem 😉 .

Så står vi åter i entren till Barn och Ungdomssjukhuset i Lund. Utan stress, utan press och utan ångest. Allt känns så annorlunda mot de andra gångerna som vi varit där. Vi träffar Annica och det visar sig att jag har träffat henne tidigare. För 15 år sedan när Oskar och hans hjärtkompis Hugo var med i en studie om vaccin för RS. Hon visste mycket väl vem Idas storebror är. Världen är liten!

Uppe på avdelningen träffar vi på lilla Elsa och hennes underbara mamma. Vi träffades i oktober när Oskar opererades. Jag blev så glad över att se dem, har tänkt så mycket på denna ursöta, tappra lilla tjej. Mina tummar hålls hårt för att hon snart skall få åka hem, frisk och fri från alla maskiner ❤️❤️❤️.

image

Nu är det dax för ultraljud. Ida ligger blickstill och lite spänd. Undersökningen tar en evighet. Tillslut knyter det sig i min mage. Jag tittar på rynkan i pannan på läkaren. Något måste vara fel, snart kommer han att säga de välkända orden ” Ditt barn har hjärtfel..” Skall han inte kalla in en mer erfaren kollega?? Han tittar på mig och undrar ifall jag kan anatomin kring hjärtat? Visst, svarar jag stressat. ”Det synt lite insufficiens i tricuspidalis”. Hjärnan går på högvarv, vad betyder nu detta?! ”Menar du att det är läckage i klaffen?”. ”Ja, och det har de flesta människor. Idas hjärta ser helt friskt ut!” Jag andas ut och känner mig lite löjlig över min noja.

Sen träffar vi Annica igen och Ida får göra ett EKG och en undersökning av de små kärlen på armen. Ida tittar på film och börjar slappna av.

Efter lunch blir det koll av lungfunktionen. Det blir en hel mängd inandningar och utandningar på massa olika sätt och i olika apparater. Klämma för näsan och djupkoncentration. Ida är jätteduktig på att förstå vad hon skall göra och testerna tyder på en bra lungkapacitet. Hon får inhalera 2 puffar Airomir, vilket jag ofta ger barnen på jobbet som har jobbigt med andningen. Men då brukar de behöva 4 puffar som ibland behöver upprepas efter 20 minuter. 2 puffar kan det verkligen märkas någon som helst skillnad??. Ida grimastiserar efter inhalationen. Jag visste inte att det smakade så illa.. Vi får fika under tiden som medicinen skall börja verka. Ida får hallonsoda och kex.

Plötsligt börjar hon få svårt att sitta still och strax dansar hon runt i rummet som värsta duracellkanin. Hmm, var det bara hallonsoda i flaska? Jag ber Ida räcka fram sin händer och mycket riktigt så darrar fingrarna. ”Mamma, jag kan inte sitta still för det känns som om hela kroppen skakar”. Och detta efter bara 2 puffar…

Nya blås med bättre resultat. Ida är lite förkyld så det är säker därför som hon blev hjälpt av inhalationen. Hon tolkas som helt lungfrisk med god lungkapacitet 😀

Med OK-stämpel i rumpan åker vi genom ett soligt skåne till Väla. Dax för välförtjänt shopping efter att ha hjälp forskningen en bit på väg..

Trevlig alla hjärtans dag ❤️. PS. Ser ni på ultraljudsbilden att Idas hjärta liknar en glad gubbe?

image

One thought on “En dag i forskningens tecken..

Kommentera

