Träningen fortskrider..

aug-13 003

Nu är det slut på självömkan, detta inlägg skall handla om löpning!

Egentligen springer jag inte jag joggar! Läste någonstans att ”riktiga” löpare anser att man springer om man har en tid under 5 min/km. Jag kommer att vara joggare länge till!!
Ett sätt att blir snabbare är intervallöpning, även kallad fartlek. LEK?? Så himla mycket lek tycker jag inte att det är… Blod, svett och tårar snarare!! Enligt PT-Caroline skall jag varva de vanliga lite längre joggingturerna med intervallrundor.

Förra veckan bestämde jag mig. Nu skulle jag tusan ge järnet och bli supersnabb!! Efter några hundrameters uppvärmning så la jag in högsta växeln. Jag sprang för glatta livet två lyktstolpar fram, sedan i vanligt tempo mellan nästa två. Och så fortsatte jag i några hundra meter. Sedan kunde jag knappt andas och var kräkfärdig. Jag måste sett urfånig ut där jag dundrade fram som värsta dåre. Undra ifall man verkligen skall spring sitt allra, allra snabbaste (typ som när man hade 60 meter i skolan och sprang så man nästa svimmade för att slippa komma sist..)?? Två kilometer klarade jag med intervaller sedan var tempot nere i lätt joggning tempo, fick t o m gå en bit.

Det är lustigt men medan jag kutade mitt allra snabbaste och lät som om jag hade värsta astmaanfall så kom det andra och joggade om hur avslappnat som helst, det såg knappast ut som om de sprang.. Jag fattar det inte för jag hade inte kunnat flytta mina ben snabbare även om jag hade haft ork, så snabbt sprang jag! Mycket lustigt eller NOT!!

Min finaste runda gick längst stranden. Att känna lukten av salta bad och höra havets brus är verkligen en lisa för skälen! Tyvärr är jag nog inte riktigt redo för att springa i sanden för jag fick ont i vristerna. Men man kan ju alltid ta en härlig promenad istället. Jag älskar havet!!

Ha en bra dag!!

2 thoughts on “Träningen fortskrider..

  1. Härligt att läsa att man är i så gott sällskap! Känner igen mig exakt i det du skriver förutom att jag bara intervallar mellan varannan lyktstolpe runt sjön…
    Men kämpa på – någon gång måste det ju gå i alla fall liite lättare.

Kommentera

