Godnatt, eller??

imagesCA92VOZW

Igårkväll somnade jag redan vid tio av ren utmattning. Att gå upp klockan fem på morgonen sätter sina spår. Två timmar senare vaknar jag med obehag. På näthinnan dröjer sig rester av en dröm kvar. En tom gungstol i barnstorlek står och gungar av sig själv i ett dragit, gammalt rum. En timme senare är det dax igen. Denna gång kan jag inte somna om.. Jäkla gungstol!!

Det kliar i benen. När jag tänker efter så kliar det faktiskt i hela kroppen. Tänk om vi fått loppor… Jag tänder lampan och börjar genast leta igenom sängkläderna. Micke grymtar till och vänder sig om. Det verkar lugnt på loppfronten och jag hittar inget annat misstänkt heller. Himla skönt! Släcker lampan igen, men det är omöjligt att somna. Eftersom jag har en ledig dag framför mig så blir jag inte så stressad över att ligga vaken. (Om jag skulle upp klockan fem så hade jag nog haft ett smärre sammanbrott nu..) Men det är irriterande nog att ligga där och bara vända och vrida sig.

Jag är ganska van vid sömnlösa nätter och har kommit fram till att Podcaster fungerar fantastiskt bra. Det är förinspelade radioprogram som man kan lyssna på i sin smartphone. Att lyssna på när Hannah & Amanda tjattra om allt mellan himmel och jord får mig oftast att somna gott. Sommarpratarna är också ett bra alternativ.
Men vad händer? Jo, lagom tills att jag åter släckt lampan och börjat lyssna på när Amanda berättar något livsviktigt för Hannah så kommer jag åt en inställning. Plötsligt börjar de prata jättefort, som Kalle Anka ungefär, det går knappt att höra vad de säger och det är superstressande att höra.
Efter lite fumlande på telefonen så får jag dem att prata lugnare. Men nu pratar de så lugnt att det går i slow motion, värre än Kristina Lugn… Heeeej ooooch väääälkoooooomnaaaa. Nä, det här går absolut inte att lyssna på! Meeeen Aaaaamaaaandaaa…

Trycker på SverigesRadio istället och lyssnar på något nyhetsprogram om Syrien. Plötsligt blir jag upprörd och gråtfärdig över allt elände som finns i världen. Man borde faktiskt åka som biståndsarbetare, men kanske inte just nu… Tror inte att det funkar att kombinera så bra med familjeliv. Och jag borde nog försöka sova lite nu.
Tillslut får jag på ”det filosofiska rummet” och somnar till något svammel om livet och universum.

Zurr, zurr, zurr, vad händer?? Va, är klockan redan sju?? Jag vill ha sovmorgon! Undrar ifall skolan går med på att Ida börjar klockan tio på morgnarna istället? Åh, jag längtar redan tills det är kväll och jag kan gå och lägga mig igen..

Kommentera

